Do zadań poradni należy:
1) Diagnozowanie dzieci i młodzieży – prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania problemu.
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
- wydanie opinii;
- wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży;
- objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
- prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;
- udzieleniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kształcenia i kariery zawodowej;
- udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
Bezpośrednia pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom i młodzieży oraz rodzicom udzielana jest w szczególności w formie:
- indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży;
- terapii rodzinnej;
- grup wsparcia;
- prowadzenia mediacji;
- interwencji kryzysowej;
- warsztatów;
- porad i konsultacji;
- wykładów i prelekcji;
- działalności informacyjno-szkoleniowej.
2) Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli.
Realizacja tych zadań polega na udzieleniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej;
- planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;
- rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego;
- udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
- podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
- udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.
Zadania te realizowane są w szczególności w formie:
- porad i konsultacji;
- udziału w zebraniach rad pedagogicznych;
- warsztatów;
- grup wsparcia;
- wykładów i prelekcji;
- prowadzeniu mediacji;
- interwencji kryzysowej;
- działalności informacyjno-szkoleniowej.
3) Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Polega ono na zaplanowaniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie:
- wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
- wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnienie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art 35. ust. 6 ustawy;
- realizacji podstaw programowych;
- rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;
- analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust 1 ustawy;
- potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków, o których mowa w pkt 5;
- innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę;
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:
- pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
- ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
- zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;
- wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
RODZAJE WYDAWANYCH OPINII I ORZECZEŃ
Poradnia na wniosek rodzica lub prawnego opiekuna dziecka wydaje opinie:
- o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, o której mowa w art. 36 ust. 2 pkt 2 ustawy - Prawo oświatowe
- w sprawie odroczenia rozpoczęcia obowiązku szkolnego, o której mowa w art. 36 ust. 6 ustawy - Prawo oświatowe
- w sprawie spełniania przez dziecko obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4 ustawy - Prawo oświatowe, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku nauki poza szkołą
- w sprawie zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego
- w sprawie objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
- w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia
- w sprawie specyficznych trudności w nauce
- w sprawie udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki
- w sprawie przyjęcia ucznia szkoły ponadpodstawowej do oddziału przysposabiającego do pracy
- w sprawie pierwszeństwa w przyjęciu do szkoły ponadpodstawowej ucznia z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia
- w sprawie udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu
- w sprawie braku przeciwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
- w sprawie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkle lub placówce oświatowej
- inne opinie związane z kształceniem i wychowaniem dziecka
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
- orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
- opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
Opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju przysługuje dziecku od wykrycia niepełnosprawności, do momentu podjęcia przez niego nauki w szkole, tj. do siódmego roku życia lub jeżeli dziecko wymaga odroczenia od obowiązku szkolnego , aż osiągnie gotowość szkolną.
Opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju wydaje się dziecku:
- niesłyszącemu
- słabosłyszącemu
- niewidomemu
- słabowidzącemu
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazją
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
- z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się dla ucznia:
- niesłyszącego
- słabosłyszącego
- niewidomego
- słabowidzącego
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
- z autyzmem, w tym Zespołem Aspergera
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z określeniem współwystępujących niepełnosprawności
- niedostosowanemu społecznie
- zagrożonemu niedostosowaniem społecznym
Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania i indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego wydawane uczniowi lub dziecku, którego stan zdrowia znacznie utrudnia lub uniemożliwia uczęszczanie do szkoły lub przedszkola, na okres wskazany w zaświadczeniu lekarskim (nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż rok szkolny).
Orzeczenie wydawane jest na pisemny wniosek rodzica, opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia. Do wniosku konieczne jest dołączenie zaświadczenia lekarskiego, opinii o dziecku z placówki, do której uczęszcza, oraz wyników badania psychologicznego i pedagogicznego (a w razie potrzeby, także logopedycznego).